Vloot

Lelievletten

Bij Scouting Erskine varen we voornamelijk met de zogenaamde Lelievlet. Elke vlet heeft een eigen naam en (zeil)nummer. Al onze Lelievletten zijn vernoemd naar beroemde zeehelden. Elke vlet heeft een eigen, unieke zeilnummer. Bij de zeeverkenners hebben ze zelfs ieder een eigen kleurkenmerk, waardoor alle onderdelen makkelijker bij elkaar te vinden zijn.

14 | M.A. de Ruyter

630 | Tjerk Hiddes

959 | Jan Evertsen

1088 | Witte de With

1752 | Willem Lumey

1753 | Jan van Amstel

1754 | Jan van Speijk

Eind 2017 zijn er met behulp van diverse sponsoren drie nieuwe vletten (1752, 1753 en 1754) aangekocht. Deze zijn op 25 mei 2018 feestelijk gedoopt.

De vletten E. Cortenaer (37), Piet Heyn (83) en Karel Doorman (212) zijn na meer dan 60 jaar trouwe dienst en de nodige reparatie- en oplapbeurten in mei 2018 door Scouting Erskine uit de vaart genomen.

Optimisten

Voor de zeewelpen zijn er 6 Optimisten beschikbaar. De Optimist is een eenmans jeugdzeilboot. Optimisten hebben een spriettuig, een zeiloppervlakte van 3,5 m² en zijn 2,30 m lang en 1,15 m breed.

Motorboten

Erskine II

De II geeft al aan dat dit de 4e Erskine sleepboot is. De vorige is “afgeschreven” en op dit moment in het bezit van een oud-lid. De eerste twee zijn reeds lang geleden afgestoten wegens teveel motorische storingen en andere ongemakken (zoals een dunne huid).

De Erskine II is een motorboot die gebouwd is door de firma Tukker met een … motor. De Erskine II wordt voornamelijk gebruikt door de zeeverkenners tijdens hun opkomsten en kampen.

Jan van Galen

Dit is een omgebouwde vlet die nu als sleper dienst kan doen. Emissieloos aangedreven sinds augustus 2021. Mede mogelijk gemaakt door de VriendenLoterij.

Elektrificatie van deze vlet is mede mogelijk gemaakt door:

Logo Equans